Facebook 

 

Напишіть нам   Реєстрація    Вхід

Відкрили реєстр декларацій: мер Малина ще не звітував

08.11.2017
Українські науковці надали рекомендації щодо лікування хвойних лісів, які потерпають від короїда

І хоча рекомендації стосуються безпосередньо Пирятниських лісонасаджень (Національний природний парк "Пирятинський"), вони можуть бути використані і для усіх інших лісових масивів, які наразі потерпають від нашестя короїда, хвороб, всихання.

ВСТАНОВЛЕНО ПРИЧИНИ ВСИХАННЯ ДЕРЕВ У СОСНОВОМУ НАСАДЖЕННІ  https://goo.gl/dAeJCo

31 жовтня 2017 року проведено комплексне обстеження соснового лісу біля с. Харківці, де виявлено осередки всихання соснових дерев.
Першопричиною є нестійкий тип лісових культур – монокультура сосни. Друга причина – це поширення у нестійкому типі лісових культур хвороботворного збудника – кореневої губки сосни (латин. Heterobasidion annosum). Вона ослабила деревостан, і, ймовірно, саме через це кілька років тому стався вітровал сосен. Ослаблені і повалені сосни, а також сосни навколо вітровальних дерев і на краю узлісся є більш вразливими до проникнення комах-шкідників, тому в цих осередках розмножилися жуки-короїди, які у здоровому лісі також присутні, але в обмеженій кількості. Короїди – це третя причина у ланцюгу, вони викликають всихання ослаблених сосен лише за кілька місяців вегетаційного сезону. Обстежені восени 2017 року всохлі сосни характеризуються дуже рясним ураженням короїдами і "посинінням" деревини, або судинним мікозом, який, як відомо, викликається грибком (латин. рід Ophiostoma), що переноситься самими жуками-короїдами.
Варто зазначити, що різке погіршення санітарного стану соснових лісів в останні десятиріччя – це проблема, добре відома на великих площах в Україні та Європі (матеріали веб-сторінок лісгоспів та обласних управлінь лісового і мисливського господарства Волинській, Житомирській, Чернігівській, Київській областях). Це розплата за монокультуру сосни на великих площах.
Ось, наприклад, витяг із фахової статті В.Л. Мєшкової "Україна стрімко втрачає соснові ліси. Що робити?" (https://dt.ua/ECOLOGY/): "Короїди, яких вважають основною причиною погіршення стану лісів на Поліссі, є лише індикатором цього явища. Ці комахи є в усіх лісах і виконують функції "санітарів", заселяючи дерева сильно ослаблені, вітровальні та такі що всихають. Водночас, коли з'являється велика кількість доступних для заселення ослаблених з будь-яких причин дерев або великі обсяги вітровальної чи заготовленої деревини, ці комахи різко збільшують чисельність".
Однозначних рішень, які би зупинили всихання сосен, не існує. Можна лише пом’якшити негативні наслідки процесу всихання соснових лісів та сприяти адаптації до незворотних змін (Мєшкова, www.lisportal.org.ua/84538/).
Рекомендації щодо поводження з лісом
Оскільки ліс включений у межі території природно-заповідного фонду (без вилучення), то у рішенні необхідно поступитися господарськими інтересами, і залишити лісу виконання інших екологічних функцій та дозволити йому розвиватися своїм ходом. Ослаблені сосни будуть продовжувати всихати, і суттєво вплинути на цей процес уже не можна. Однак, якщо не втручатися у хід природних процесів, то у найближчі десятиліття можна очікувати збільшення частки листяних порід у цьому лісі і розвиток мішаного багатоярусного, більш стійкого насадження. Для цього треба дотримуватися наступних правил:
1. Не здійснювати санітарних рубок і цим не збільшувати штучно кількість пеньків сосни (місць для розповсюдження кореневої губки), за винятком знесення тих аварійних сухих дерев, що можуть впасти на двори чи будівлі, стежки або дороги.
2. Не проводити реконструкцію насадження у місцях всихання знову сосною.
3. Сухостій (дерева, які уже сухі більше року) у лісі суцільно не рубати, а планувати рубки лише окремих аварійних дерев. Зрубану сухостійну деревину та перегниваючу деревину залишати у лісі. Спеціальне використання зрубаної сухостійної деревини дозволяється у лімітах не більше 70%, а 30% залишається на тому ж місці у лісі перегнивати.
4. Якщо знову повториться вітровал, то пошкоджені, але ще нещодавно живі дерева потрібно, наскільки це можливо, вже протягом тижня вивезти подалі від сосен або корувати на місці (видалити кору, вивезти її і спалити подалі від лісу). Так вдасться видалити більшу частину короїдів, які заселяли такі дерева, вони швидше загинуть і не зможуть заселити нові дерева.

Додаткові рекомендації:
1. В осередках, де всохла сосна, можна висаджувати березу, дуб звичайний, але ніяк не сосну. Варто зберігати у лісі природне поновлення дуба, глоду, кущів.
2. Рекомендуються заходи догляду за узліссям: формування підліску на узліссі, обсаджування усього лісу на периферії захисною смугою з листяних кущів і дерев.

Про санітарні рубки
Потрібно відмовитися від здійснення як суцільних, так і вибіркових санітарних рубок: соснові пеньки, які залишаться, надалі стануть тривалим джерелом розвитку кореневої губки, а повне викорчовування пеньків зруйнує місцевий ландшафт, активізує ерозію, знищить усе лісове біорізноманіття, не кажучи вже про те, що це вимагає великих матеріально-технічних витрат.
На підтвердження, витяг із фахової статті В.Мєшкової "Як досягти порозуміння лісівникам і екологам?" ("Лісовий і мисливський журнал", http://www.ekoinform.com.ua/): ""Боротися" з короїдами неможливо, вилучення заселених дерев не зменшує їхню чисельність, навпаки, може зрости кількість сприйнятливих для заселення дерев поряд із вирубаними у зв’язку з механічними пошкодженнями та раптовим освітленням".
Однак, зважаючи на сусідство лісового масиву із селом, окремі сухостійні дерева, які загрожують будинкам по сусідству з лісом або розташовані над стежками, дорогами і загрожують життю і здоров’ю людей, потрібно щороку вибирати для рубок. Такі дерева є підставою, щоб подавати запит на знесення аварійних сухостійних дерев. Рубку слід проводити виключно у кінці року, коли середньодобові температури стійко опустяться нижче +5оС. Дата сталого переходу температури повітря вниз через 5°С відповідає початку періоду безпеки з погляду ризику поширення збудників хвороб і шкідливих комах. Після її настання можна з мінімальною шкодою для лісової екосистеми здійснювати рубки лісу. Зрубану сухостійну деревину залишають повністю або частково у лісі (у ній уже нема шкідників чи хвороб, небезпечних для живих дерев).

Про сухостій
Допоки сухостійні дерева (дерева, які стоять сухими більше року) не є аварійними, їх не потрібно ані рубати, ані вилучати, ані спалювати. У них вже не розвиваються ті види комах, які заселяють здорові дерева або свіжозаготовлену деревину. Навпаки, сухостій заселяють інші комахи та гриби, які сприяють його природному розкладанню і навіть є антагоністами (конкурентами) кореневої губки сосни.
Однак, з роками сухостійні дерева можуть стати аварійно небезпечними. Працівники національного природного парку будуть наносити на аварійні сухостійні дерева мітки. Тому щороку треба планувати запит на знесення аварійних сухостійних дерев. Спеціальне використання (вилучення) зрубаної сухостійної деревини дозволяється у лімітах не більше 70%, а саме: з кожних трьох зрубаних сухостійних дерев – не менше одного обов’язково залишати на місці перегнивати.

При складанні висновку були використані рекомендації завідувача лабораторії захисту лісу Українського науково-дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького, доктора сільськогосподарських наук, професора В.Л. Мєшкової, а також матеріали її наукових статей на сайті і в науковому періодичному виданні "Лісовий вісник", 2016 рік, №2 (53).

Науковий співробітник національного природного парку "Пирятинський",
доцент кафедри екології та зоології навчально-наукового центру "Інститут біології та медицини" Київського національного університету імені Тараса Шевченка, канд.біол.наук О. Абдулоєва

Світлина від Національний природний парк

 

Світлина від Національний природний парк

← До нових записів
Поділитися:

Коментарі

Логін: *
Пароль: *
Коментар: *
Відмінити
* Необхідна інформація
2017.11.10 23:46 -
Малинський (7)
0 -1
"Потрібно відмовитися від здійснення як суцільних, так і вибіркових санітарних рубок"- ЦЕ БУЛО ЗРАЗУ Ж ЗРОЗУМІЛО. Але всі в нас проффесора, бабки в кармані своєму рахують. Але ті що мовчать і не рахують бабло з лісу залишать своїх дітей в ПУСТИНІ! Бо під сосною пісок, а без сосни не буде вже Ірші.
Відповісти
2017.11.10 11:53 -
Ольга Гура (6)
1 0
Усі з нетерпінням чекали рекомендацій саме науковців. І ось вони нарешті з"явилися у публічному просторі. Да, ліків від цієї системної хвороби нема, так само, як і від людської онкології, на жаль. Але є методи, які можуть допомогти тримати хворобу під контролем і не давати їй прогресувати. А на це вже треба принциповість і послідовність у дотриманні рекомендацій науковців, надання переваги екологічним, а не економічним інтересам, якщо нашою метою є збереження лісу для майбутніх поколінь.
Відповісти
2017.11.09 21:11 -
робер артуа (1)
0 0
Оля поки не перекриють кордон для вивозу ділової деривини , ліс будуть нещадно вирізати.
Відповісти
2017.11.10 09:59 -
Volvas (3)
0 0
Глупость. Нужно навести порядок в отрасли. Вернее, сразу в стране. Ответственность и необратимость наказания. Наше всё.
Відповісти
2017.11.09 22:31 -
Володимир Нечипоренко (2)
1 0
Про закордон і ділову деревину: а як вам таке, що румуни в дикому захваті від наших дров, жучків, сухих сосон? Кубометри ті самі, а вчетверо дешевше. А в лісі бігають лісники садомазохисти і підливають, підливають....
Відповісти
2017.11.10 10:02 -
Volvas (4)
0 0
Садомазохисты режут. Копают. Дымят. При молчаливой поддержке тех, у кого позиция как у Вас, Владимир.
Відповісти
2017.11.10 10:48 -
Володимир Нечипоренко (5)
1 0
А що вам відомо про мою позицію? От вашу я витягнув: "нехай цим займаються, ті хто має це робити згідно посади, а я буду давать жару і гнобить всіх в інтернеті де тільки можна!!!"
І що? Чим ми відрізняємося в позиціях, крім того, що ви є людиною ерудованою і використовуєте популістичні тези? Як ваша позиція допоможе зберегти сосну?
"Нужно навести порядок в отрасли. Вернее, сразу в стране. Ответственность и необратимость наказания." - так хто проти? )
Відповісти
2017.11.13 10:01 -
Volvas (8)
0 0
А шо так всполошились. Нормальная позиция, как для пересічного громодянина. Шоб у нас всё было и нам за это ничего не было и что бы никому не дай боже дорогу не перейти. Вот только Вы же не пересічний... :-) И на счёт интернета смешно с Вами спорить, так как Вам, как никому другому известно, что 99% писанины в блогах, особенно не по профильным темам, это пустая трата времени. Ни к чему не обязывающая и почти безнаказанная. А результаты должны показывать специалисты на своих рабочих местах. И если у них есть совесть и проф. гордость, то они, читая опусы о себе с критикой, будут делать выводы. И выводы не кому дать в морду, а выводы по сути, понимая, что люди о чём то догадываются, знают или уже уверенны. И чем больше людей эти мысли будут высказывать в транспорте, на базаре, в очередях, в газетах в интернете, тем меньше места будет для брехни этим специалистам и быстрее зашатаются под ними кресла и уступят они их, под давлением общественности, тем, кто решит эти проблемы с выгодой для общества а не отдельно взятой особи. По этому, моя позиция по всей вертикали в отрасли понятна: они все воры в большей или меньшей степени, в зависимости от возможностей. И уважаемые керивники бюджетообразующих предприятий в Малине тоже не исключение. Вы это подтвердите?
Відповісти
2017.11.13 13:50 -
Григорій Шитюк (13)
0 0
я не собираюсь ни с кем спорить, просто маленький ньюанс (к слову)": то, что "говорят в транспорте, и в очередях" - єто ну очень суб'ективное восприятие окружающми той или иной ситуации (которой они даже не осознают до конца), некомпетентная болтовня хороша на улице или в инете (выбросить пар), но уж точно не для решения проблем по сути. и очень часто єтот "революционный треп" и формирует общественное мнение по тому или иному поводу... не специалисты в данной области, а баба Дуся и дед Митрофан рассказывают всем "как надо"!
Відповісти
2017.11.13 13:36 -
Володимир Нечипоренко (12)
0 0
Не подтверждаю, якщо ви не заплуталися в термінах "бюджетообразующие" та "сидящие" на бюджетних коштах. Из "бюджетообразующих" Вайдманн, банкнотка, Рейл, Юнігран (можливо не в самому місті), Детвілер, Коопринок..тд.. Злодії? Навіть там де є бюджетні кошти не все так однозначно... Тут або про жучків, або нічого, бо зійде на те, щоб всунути вселенське зло в три-чотири абзаци. По суті глобального я з вами погоджуюся, в деталях здогадуюся, тому в результаті це буде схоже на діалог сліпого з глухим, який підгрібає уйму часу
Відповісти
2017.11.13 14:36 -
Volvas (14)
0 0
Пусть будет так. Только Вайдманн и допустим коопринок к уничтожению лесов имеют последнее место в этом списке. И ещё. Я не использую слово злодии. Я говорю - вор. Скоро это слово станет антонимом злодия. Как раньше был спекулянт, а теперь предприниматель.
Відповісти
2017.11.13 11:57 -
Малинський (9)
0 0
Зайдя в лес лесоруб и ботаник посмотрит на него разными глазами. Кто они эти люди? А в это время стоит задуматься о доставки питьевой воды.
Відповісти
2017.11.13 12:26 -
Volvas (11)
1 0
В лесу хозяин лесник. Он лесовод, а не лесоруб.
Відповісти
2017.11.13 12:25 -
Volvas (10)
0 0
Согласен. По этому на эту проблему нужно смотреть в комплексе. Бездумное расползание карьеров как в ширину так и в глубину влияет на водный баланс в нашей зоне. А это в свою очередь влияет на лес и людей в целом. По этому руководители в этих отраслях должны, обязаны, рассматривать свою хозяйственную деятельность с учётом этих факторов. Иначе они в ответе за происходящее в настоящем и в будущем. И отмазка типа не знал, не ведал, не проканает. ИМХО.
Відповісти
2017.11.13 16:44 -
Valentin (15)
0 0
Не смішіть мої тапки, хто там за що "в ответе" лише бізнес і більш нічого. Кінчаться ресурси помахайте їм ручкой.
Відповісти
2017.11.13 17:59 -
Volvas (16)
0 0
Не всё так просто в этом мире. Каждый ответит за свои деяния. Каждый и обязательно. Одни это понимают и что то делают, что бы смягчить свою участь. Другие думают как Вы и ошибаются, но будет поздно. Что было написано на воротах бухенвальда? То то же!
Відповісти